Grassroots zijn kleinschalige, laagdrempelige projecten waarbij studenten of docenten met behulp van een ICT-toepassing het onderwijs verrijken, verbeteren of intensiveren. De resultaten van een Grassrootsproject worden direct in het onderwijs ingezet.Het grassroot fonds is in beheer van de TLC van de UvA. Op volgende website is meer informatie te vinden: https://tlc.uva.nl/article/grassroots/?faculty=26
Blog blended teaching: kennisclips inzetten bij het bespreken van huiswerkopdrachten statistiek
Afsluitende blog door Fam te Poel over haar Grassroot: Blended teaching: kennisclips inzetten bij het bespreken van huiswerkopdrachten statistiek. Tijdens het vak Methods of Communication Research and Statistics (internationale bachelor Communication Science, jaar 1) maken studenten ter voorbereiding op de werkgroepen statistiek huiswerkopdrachten (home learning assignments). In die opdrachten moeten ze vragen beantwoorden over de … Meer lezen over Blog blended teaching: kennisclips inzetten bij het bespreken van huiswerkopdrachten statistiek
Blog Fruitschaal
Blog door Robert van Wijk over zijn Grassroot: Activerend blended onderwijs door (peer-)feedback in FeedbackFruits Activerend blended onderwijs is in de onderwijsvisie van de FNWI en de Universiteit van Amsterdam belangrijk. Feedback, ook van medestudenten (de 'peers'), speelt hierin een significante rol en de applicaties van FeedbackFruits bieden mogelijkheden om deze feedback binnen de digitale … Meer lezen over Blog Fruitschaal
Zelfstandig kiezen of geleid worden ?
Een bijdrage die ik schreef in september 2012 met een boodschap die in mijn ogen almaar relevante lijkt te worden. bijdrage van: Frank Benneker eerder verschenen op Onderwijsinnovatie blog Middelen en mogelijkheden voor een brede ICT-dienstverlening staan onder druk en veel organisaties bezuinigen op deze dienstverlening om het onderwijs zelf te ontzien. Een begrijpelijke keus … Meer lezen over Zelfstandig kiezen of geleid worden ?
Blog Podcast
Blog van Joris Buis over zijn Grassroot: Podcast. Voor het honoursvak massa-extinctie aan de FNWI kon ik met hulp van de Grassroots een uitdagend creatief onderdeel opnemen: het maken van een podcast. De laatste jaren is de podcast aan een opmars bezig, en ik wilde de studenten graag kennis laten maken met de diverse aspecten … Meer lezen over Blog Podcast
Blog Perusall-FNWI
Blog van Erwin van Vliet over zijn Grassroot: Perusall-FNWI. Het probleem In de onderwijsvisie van de UvA staat activerend onderwijs centraal. Er wordt van studenten verwacht dat ze grotendeels zelfstandig kennis op academisch niveau eigen kunnen maken en dat ze hierbij kritisch denken en een onderzoekende houding aannemen. Om dit te bereiken is actief leergedrag … Meer lezen over Blog Perusall-FNWI
Blog: Digitaal schoolbord bij de ILO UvA
Blog van Sonja van Overmeeren over haar Grassroot: Smartboard voor leraren in opleiding. ICT op de Interfacultaire Lerarenopleiding (ILO) van de Universiteit van Amsterdam (UvA) is een belangrijk aandachtspunt. De ILO verzorgt binnen de UvA de opleiding van eerste- en tweedegraadsdocenten voor het voortgezet onderwijs (VO). Een speerpunt daarbij is het gebruik van informatie- en … Meer lezen over Blog: Digitaal schoolbord bij de ILO UvA
Blog Workflow-notebook
Blog van Jasper van der Heide over zijn Grassroot Workflow-notebook. Inleiding Bij een aantal vakken werkte ik als student-assistent met nbgrader, een methode om python programmeeropdrachten (deels) automatisch na te kijken (voor meer daarover zie deze eerdere grassroots). Nbgrader geeft veel mogelijkheden, zoals meer inzicht krijgen in de resultaten van opdrachten en het makkelijker teruggeven … Meer lezen over Blog Workflow-notebook
Blog Aardrijkskunde met VR
Blog van Bas Trompert over zijn Grassroot Aardrijkskunde met VR. Met de Grassroot heb ik een handleiding kunnen schrijven voor docenten voortgezet onderwijs om zelf aan de slag te gaan met Virtual Reality. Met de handleiding kunnen docenten ontdekken hoe het werkt, wat je er mee kunt en hoe je VR kunt gebruiken in de … Meer lezen over Blog Aardrijkskunde met VR
Afsluitende blog Digitaal getekende animatie van fysiologische en farmacologische principes
Afsluitende blog van Anne-Loes Warps over de Grassroot Digitaal getekende kennisclip van fysiologische en farmacologische principes. Haar eerste blog is hier te lezen: https://ict-innovatie.uva.nl/2018/09/20/blog-digitaal-getekende-animatie-van-fysiologische-en-farmacologische-principes/ Kennisclips ontwikkelen voor de Bachelor geneeskunde: In het eerste half jaar van het Grassroots project zijn de kennisclips voor de cardiofysiologie en de farmacologie ontwikkeld. Deze zijn als verdiepend zelfstudiemateriaal aan de … Meer lezen over Afsluitende blog Digitaal getekende animatie van fysiologische en farmacologische principes