De geboorte van een SIG; Learning Analytics

bijdrage van:
Nynke Kruiderink
Teamleider ICT in het Onderwijs
College & Graduate School of Social Sciences, UvA

“Learning Analytics: data about the context within which a student learns and the student him/herself, in order to optimize the learning process.”

George Siemens

 Ik heb gisteren een geboorte mogen meemaken. Die van de Special Interest Group (SIG) Learning Analytics, onder de expert begeleiding van John Dove, SURF project manager. Behalve aandacht voor wat een SIG is en doet en nastreeft, hebben we ook gehoord van de SIG Open Educational Resources voorzitter hoe hun SIG verloopt en wat zij zoal doen.

Het merendeel van de middag ging over het onderwerp verhelderen. Learning Analytics, wat is het, en wat willen we met de SIG bereiken?

Na een rondje marktplaats, waarin iedere deelnemer kon aangeven wat hij/zij te brengen en halen had die middag, werd duidelijk dat velen van ons wat wouden halen maar dat het veld nog vrij jong is van aard. Een handjevol heeft ervaring en expertise opgebouwd op het gebied van Learning Analytics. Zij konden juist een hele waardevol bijdrage leveren aan de discussie van de middag.

Een deel van de discussie leek een leer proces te zijn waar iedereen doorheen moet als je het hebt over learning analytics. Wat is het nou eigenlijk? Hoe onderscheid het zich van data mining of educational design? Wat willen we gaan onderzoeken, waarvoor? En wanneer kan je het learning analytics noemen en wanneer niet?

Een aantal kern gebieden werden geïdentificeerd:

  • Het gebruiken van data die er al in overvloed is over aankomende en beginnende studenten, met welke scholingsachtergrond komen ze binnen? Met welke cijfers? Wat zegt dit over hun slagingskans, nodige aandacht of mentoorschap en hoe kan de opleiding hierop inspelen?
  • Onderwijs didactische inzet, welk leer vormen wil je stimuleren en welke data kan inzicht geven daarin om deze weer terug te koppelen in het leer proces?
  • Studie loopbaan versus onderwijs didactisch; er zijn verschillende soorten data die je als onderwijs instelling wilt hebben. Meta trends die betrekking hebben op het begeleiden en voorspellen van een studenten loopbaan traject.
  • Daarnaast werd er ook genoemd, data verzamelen mbt het verlopen onderwijs traject en de uiteindelijk arbeidsmarkt successen, welk traject geeft het meest kans op een succesvolle arbeidsmarkt participatie?

Verdere verdieping moet nog uitwijzen hoe deze zich verhouden tot de verdeling die George Siemens zelf geeft in zijn recente presentatie over de logica van Learning Analytics:

LA

Source: http://www.slideshare.net/gsiemens/columbia-tc

Verder heb ik die middag van Hendrik Drachsler geleerd over een heel interessant project geheten Linkedup (http://linkedup-project.eu/). Zij lijken nog een stap verder/voor iedereen doordat zij bezig zijn om te distilleren aan de hand van duidelijke variabelen, welke learning analytics tools de beste zijn om te gebruiken. Dat zijn de soort tips die ik graag hoor!

Voor mij daardoor al een zeer geslaagde middag!
En ik ben benieuwd wat we nog meer gaan leren en delen met elkaar via deze nieuwe SIG.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s