verslag LAK conferentie (Learning Analytics en Knowledge)

verslag van Sijo Dijkstra

Van  8 tot en met 12 april 2013 heeft  heeft de LAK conferentie (Learning Analytics en Knowledge) plaatsgevonden in Leuven.  Op 8 en 9 april konden diverse workshops gevolgd worden, 10 tot en met 12 april stond in het teken van de conferentie.

De UvA was vertegenwoordigd door de InnovatieGroep (Sijo Dijkstra en Alan Berg). Alan vertegenwoordigde daarnaast samen met Sander Latour (FNWI) ook de SURF SIG learning Analytics.

Voor een overzicht van de presentaties zie de conferentie website http://lakconference2013.wordpress.com

De 3 conferentie dagen werden geopend of afgesloten met diverse keynote sprekers. Het programma kreeg verder invulling rondom diverse thema’s, variërend van heel praktisch, tot thema’s met een hoog experimenteel karakter. Voorbeelden:

  • Visualization to support awareness and reflection
  • Supporting teachers
  • Predictive Analyses
  • MOOCs
  • Social network analysis and visualization
  • Affect analytics

Deze tracks werden inhoudelijk ingevuld door sprekers die ervaring hadden opgedaan met de onderwerpen, vaak door het doen van onderzoek.

Daarnaast werd op meer reflectief niveau gesproken over bijvoorbeeld de trends en toekomst van learning analytics via diverse panels en discussies.

Algemene impressie.

Dit is de derde LAK conferentie die gehouden is.  Ondanks dat het onderwerp al enige jaren in de belangstelling staat (en veel aspecten van learning analytics ook niet nieuw zijn) en de afgelopen jaren mede door Horizon het onderwerp is bestempeld als een van de belangrijke trends, is mijn conclusie dat het nog een zeer jong vakgebied is. Veel van de presentaties hadden een hoog experimenteel of onderzoeks karakter, enkele presentatoren lieten zien hoe de resultaten van het inzetten van learning analytics kunnen bijgedragen aan de manier waarop studenten leren te verbeteren, of aan een verbetering van het onderwijs.

Ik ben naar LAK 2013 gegaan met als missie handvatten te vinden voor ook de praktische implementatie van LA en te kijken op welke wijze LA bij de UvA ingezet kan worden om bijvoorbeeld studieresultaten en het onderwijs te verbeteren. Ik ben thuis gekomen met veel goede ideeën en nieuwe mogelijkheden, maar ook realiserend dat learning analytics een zeer complex onderwerp is. Resultaten uit het ene onderzoek zijn vaak niet 1 op 1 overdraagbaar op een ander vak, of naar een andere onderwijssituatie. Daarnaast is het de vraag in hoeverre resultaten van bijvoorbeeld Amerikaans onderzoek toepasbaar zijn in een West Europese onderwijs situatie.  Best practices zullen voor implementatie moeten worden vertaald naar de UvA situatie.

Belangrijkste kritische noot: de twijfel werd geuit  of een dashboard voor het presenteren van feedback aan studenten (of docenten) wel de beste keus is. Een dashboard is een manier van terugkoppelen die vooral populair is bij onderzoekers, de adoptie van een dashboard in het onderwijs verloopt niet soepel.

Argument tegen was: bouw geen grote logge dashboard systemen. Kleinere systemen zijn mogelijk veel effectiever ,en flexibeler in te zetten in een snel veranderende wereld.

Weinig aandacht was er voor de juridische en ethische aspecten van learning analytics. Slechts in 2 presentaties werd dit onderwerp geadresseerd.

Algehele conclusie is dat er nog veel werk verzet kan en moet worden. Daarbij is samenwerking over de (lands)grenzen heen zeer gewenst. Van belang is dat de kloof die er nu nog vaak is tussen onderzoek en de praktijk van het doceren, de komende jaren verder gedicht gaat worden.

Verdere conclusies en aanbevelingen:

  • Learning Analytics is sterk groeiende
  • Start bij learning analytics met de vraag vanuit het onderwijs
  • Hou rekening met de cognitieve modellen die onder het leergedrag liggen
  • Kijk niet alleen maar naar (klik) gedrag, maar ook naar het leergedrag van studenten
  • Learning Analytics is een erg jong vakgebied. Er is nog veel werk te verzetten voordat de resultaten van learning analytics laagdrempelig kunnen worden ingezet in het onderwijs
  • Het terugkoppelen van resultaten of getallen is vaak onvoldoende, creëer de juiste context zodat de student of docent de terugkoppeling in het juiste kader kan plaatsen en gerichte interventies gedaan
  • Geef betekenisvolle feedback waaruit concrete acties gehaald kunnen worden.
  • Wees je bewust van de bias van ‘cheap data’.
  • Blijf gefocust op de opbrengsten van learning analytics. Blijf de vraag stellen: wat is de business case?

Opvallend was de dominante aanwezigheid van de VS, Canada en Europa. Vanuit Europa heb ik vooral belangstellenden gezien uit Nederland, Duitsland en de UK. Het was goed te merken dat, ondanks dat Learning Analytics een jong vakgebied is, de UvA op tijd is ingehaakt en meeloopt met internationale ontwikkelingen

Benieuwd naar andere impressies? Kijk ook op https://www.surfspace.nl/artikel/1123-lak13—first-impressions

One thought on “verslag LAK conferentie (Learning Analytics en Knowledge)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s