Piazza Grassroot

Bijdrage van Alexander Savi over het gebruik van Piazza als platform voor de ondersteuning van online communicatie tussen docenten en studenten.

De afgelopen twee en een half jaar heb ik tweedejaars psychologiestudenten begeleid in het van A tot Z leren uitvoeren en rapporteren van empirisch onderzoek. Gezien de intensiteit van de vakken, vinden veel studenten het prettig om ook buiten de werkgroepen om laagdrempelig met elkaar en de begeleider te kunnen communiceren. Hierbij stuitte ik op twee problemen. Ten eerste communiceren studenten onderling vaak via een gesloten Facebook-omgeving. Hierdoor heb ik geen zicht op wat er leeft onder studenten en kan ik ze niet bijsturen als ze elkaar verkeerd inlichten. Bovendien blijkt het plagiaat in de hand te werken. Ten tweede communiceren studenten met mij vaak via de e-mail. Ditmaal zijn het de studenten die geen zicht hebben op wat er aan mij gevraagd wordt, waardoor ik soms meerdere malen dezelfde vraag gesteld krijg, en ik bovendien vragen krijg die ook uitstekend door een medestudent beantwoord kunnen worden. Het zou dus mooier zijn als alle communicatie openbaar is, de druk op mijn e-mail daardoor lager is en ik beter kan anticiperen op mijn studenten.

Na een oplossing te hebben gezocht in de vorm van mailgroepen (nog grotere druk op mijn e-mail), de forums van Turnitin en Blackboard (niet laagdrempelig en intuïtief genoeg voor de meeste studenten) en Facebook (geen professionele omgeving), heb ik besloten Piazza (www.piazza.com) uit te proberen. Piazza is een vraag en antwoord site, speciaal ontwikkeld om docenten en studenten een platform te bieden voor online communicatie. Piazza is bovendien gratis, laagdrempelig, inclusief mobiele app, en wordt al op tal van universiteiten gebruikt. In deze blogpost zet ik eerst de voor- en nadelen op een rijtje, waarna ik een aantal tips geef voor docenten die het graag willen gaan gebruiken. Op de website van Piazza kun je bovendien nog meer voordelen, voorbeelden en een demonstratie vinden.

Voordelen

  • Alle vragen, antwoorden en discussies geconcentreerd op een plek buiten je inbox.
  • Openbaar voor alle betrokken studenten en docenten.
  • Geen twee keer hetzelfde hoeven antwoorden.
  • Studenten helpen elkaar, docent houdt enkel toezicht.
  • Mogelijkheid om privéberichten te sturen van en naar de docent.
  • Mogelijkheid om goede bijdragen te belonen.
  • Platform voor discussie en diepgang buiten de werkgroep om.
  • Gratis in gebruik, inclusief gratis mobiele app.
  • LaTeX Equation Editor voor het gebruik van wiskundige formules in vragen.
  • Intuïtief en laagdrempelig in gebruik.
  • Mogelijkheid tot het aanmaken van meerdere werkgroepomgevingen binnen een vakomgeving. De werkgroepomgeving is alleen toegankelijk voor studenten in de desbetreffende werkgroep, de vakomgeving is toegankelijk voor alle betrokken studenten en docenten.
  • Statistieken (bijvoorbeeld welke persoon het meeste heeft bijgedragen).

Nadelen

  • Veel studenten en docenten zijn onbekend met Piazza (in tegenstelling tot bijvoorbeeld e-mail, Blackboard, Facebook).
  • Het vereist daarmee een initiële investering van de docent, zowel in instructie als in aanmoediging (zie tips om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen).
  • In sommige gevallen is het een extra medium (al kan het e-mail geheel vervangen en kan het eventueel ook als leeromgeving (zoals Blackboard) gebruikt worden).
  • Alleen bij een snelle en goede implementatie kan het gesloten omgevingen zoals Facebook overbodig maken (gezien de terugloop in Facebook-gebruikers wordt dit nadeel op den duur wellicht minder).

Tips

  • Introduceer Piazza klassikaal, laat zien hoe het werkt, wat je ermee kunt, en hoe je wilt dat studenten het gebruiken.
  • Benadruk dat studenten altijd samen aan het antwoord op iemands vraag werken (en dat ze een antwoord dus dienen te bewerken als ze het aan willen vullen).
  • Moedig studenten aan privévragen enkel te stellen als dat écht nodig is.
  • Beantwoord geen vragen die via de e-mail gesteld worden, maar verwijs naar Piazza (je kunt er ook voor kiezen je e-mailadres niet beschikbaar te stellen aan studenten).
  • Gebruik ook zelf enkel Piazza om aankondigingen te doen of materiaal te verspreiden.
  • Stimuleer studenten elkaars vragen te beantwoorden. Grijp pas in als de studenten er gezamenlijk niet uitkomen.
  • Beloon studenten voor hun bijdrage (daarvoor kun je bijvoorbeeld de knoppen ‘good question’, ‘good note’ of ‘good answer’ gebruiken).
  • Maak zogenaamde Folders aan waarbinnen studenten verschillende typen vragen kwijt kunnen.
  • Gebruik de functie Pin om belangrijke vragen of opmerkingen bovenaan ieders overzicht te zetten.
  • Gebruik de functie Poll, bijvoorbeeld om te peilen welke stof studenten in de volgende les graag extra behandeld willen zien.
  • Zorg dat je in de e-mailinstellingen van Piazza aangeeft waarover je wel en geen e-mails wilt ontvangen.
  • Indien je een werkgroepomgeving binnen een vakomgeving hebt: laat studenten zien hoe ze een vraag zo stellen dat die enkel zichtbaar is voor de leden van de werkgroep, of zichtbaar voor alle studenten van het vak.

Zowel mijn studenten als ikzelf waren overwegend enthousiast over het gebruik van Piazza en ik zal het in de toekomst dan ook zeker blijven gebruiken. Aangezien het voor velen een nieuw medium is, vergt het echter wel een kleine investering. Ga daarom vooral goed na welk medium het beste bij je behoefte past, en baseer daar vervolgens je keuze op. Vergelijk bijvoorbeeld e-mail, Blackboard, Facebook, Piazza, Edmodo (een alternatief voor Piazza) en eventuele andere opties. Valt je uiteindelijke keuze op Piazza, dan hoop ik dat bovenstaande tips je helpen de investering erin zo klein mogelijk te houden en de ervaring ermee zo plezierig mogelijk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s