Grassroot Instructie beoordelaars Stationstoets

Bijdrage van Juliette Parlevliet met een tussentijdse stand van zaken van de Grassroot waarin een instructiefilm wordt opgezet voor het beoordelen van vaardigheden in het kader van de Stationstoets.

 

Wij gaan met hulp van ‘onze’ Grassrootssubsidie een instructie maken voor docenten die de stationstoets van het Vaardigheidsonderwijs beoordelen.

Het vaardigheidsonderwijs in de bachelor geneeskunde zijn alle vaardigheden die een student moet beheersen voordat hij/zij de coschappen ingaat. Je moet dan dus kunnen zien of iemand er ziek uitziet en/of goed verzorgd is, maar ook moet je bloeddruk kunnen meten, longen, hart en de buik kunnen onderzoeken bijvoorbeeld. Daarnaast moeten de studenten dan ook weten hoe zij zich als ‘professional’ in het ziekenhuis en daarbuiten horen te gedragen –heel wat dus!

Het vaardigheidsonderwijs van de bachelor geneeskunde wordt afgesloten met de stationstoets, waarin de studenten in koppels moeten laten zien dat ze de vaardigheden beheersen.

 

Het beoordelen van de vaardigheden gebeurt door docenten en die moeten weten hoe en wat ze moeten beoordelen. Hoe moeten ze de punten geven, waar scoren ze op, hoe bereken je het cijfer van een student op jouw station, hoe geef je feedback… We beogen daarmee dat iedereen op dezelfde manier en zo objectief mogelijk beoordeeld wordt

 

Die instructie moet natuurlijk aansprekend zijn; de docenten moeten (liefst!) niet meteen de link weer sluiten nadat ze die geopend hebben. Een gesproken tekst opnemen leek ons dus geen goed idee.

We hebben nu een draaiboek gemaakt, waarbij we in het Vaardighedencentrum (waar de toets zich afspeelt) laten zien wat er precies gaat gebeuren en het naspelen, en door middel van cartoons of ingelaste beelden de nadruk leggen op bepaalde zaken. Zoals bijvoorbeeld:

Dat het belangrijk is om op tijd te werken en de studenten op tijd naar het volgende station te laten gaan, omdat anders de toets in de soep loopt,

Of:

Dat de docenten hun sein moeten inleveren voordat ze gaan beoordelen, omdat ze dit tijdens het toetsen niet kunnen opnemen en dat veroorzaakt anders heel veel stress bij de studenten die de toets moeten doen en bij de docent zelf.

 

We willen de instructiefilm zo monteren dat het uiteindelijk een filmpje van 5 minuten wordt, dat is een tijdsperiode die een docent wel aan de instructie zou kunnen besteden, dachten wij.

Dat monteren, daar hebben we hulp bij gevraagd van een ZZP-er. Zij heeft voor onze afdeling al eerder klusjes gedaan. Daar ben ik heel blij mee, want zelf kan ik dat helemaal niet en hoewel ik dat ontzettend leuk zou vinden om te leren, past dat nu niet bij mijn huidige takenpakket.

 

En dan het evalueren: hoe gaan we na a. of de docenten het filmpje hebben bekeken en b. of ze er iets aangehad hebben  à daar schrijf ik een volgende keer over.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s