Grassrootpilot: “Ontwerp een tentamenvraag & peer review”

Grassroot ‘Tentamenvraag Bestuursprocesrecht’. Bijdrage van Tesseltje de Lange over haar Grassroot waarbij 2de jaars studenten bestuursprocesrecht wekelijks tentamenvragen ontwerpen en van feedback voorzien. 

 

De afgelopen weken hebben tweedejaars rechtenstudenten die het vak Bestuursprocesrecht IIa volgen wekelijks zelf tentamenvragen ontwerpen en elkaar daarop feedback gegeven. Ik geef eerst even wat achtergrond informatie over de opzet van het project en daarna een tussenstand van mijn ervaringen.

Samen met Agnes Schreiner, onze blackboard coordinator, heb ik in Blackboard (Bb) de organisation tool ‘Self and Peer Assessment’ ingericht. Studenten krijgen daarin instructies over het ontwerpen van een tentamenvraag en krijgen criteria aangereikt om elkaars vragen van een peer assessment te voorzien. De ontvangen peer assessment moeten de studenten verwerken en dan leveren ze de door hen ontworpen tentamenvraag in als opdracht. Deze opzet heb ik in januari met collega’s getest en in februari zijn de studenten uitgenodigd om zich in te schrijven. De studenten werden geworven met de mededeling dat dit een ideale tentamentraining zou zijn. Deelname is niet verplicht. De bonus van deelname is dat de door de student ontworpen tentamenvraag als oefenvraag terugkomt in het onderwijs of eventueel zelfs voor ons als inspiratiebron voor het echte tentamen kan dienen. Ik benadruk dat die vraag slechts een inspiratiebron voor ons kan zijn, een student mag niet meeschrijven aan het echte tentamen.

Van de meer dan 800 studenten die dit vak volgen schreven zich in eerste instantie 24 studenten in.  Dat was een mooie oogst; dat zijn er net zoveel als in een intensieve werkgroep zitten, dus dit zou een intensieve werkgroep++ kunnen zijn. Na drie weken deden er nog acht studenten actief mee. In de evaluatie zal ik proberen te achterhalen waarom anderen zich niet inschreven of waarom de deelnemers toch niet (meer) meedoen.

In het begin moesten de studenten hun weg nog vinden op Bb. Niet iedereen kon de speciale site vinden onder ‘my organisations’ of leverden bestanden in, in plaats van in Bb getypte tekst. De opmaak, die je in Bb moet doen omdat Bb opmaak uit een wordbestand niet overneemt, blijft een rommeltje. Zo heb ik nog wel wat kritiekpuntjes op de gebruikersvriendelijkheid van Bb.  Ook ben ik de eerste twee weken dagelijks gemaild, zodat er de nodige extra tijd in ging zitten om de studenten op weg te helpen. Een time saver voor docenten is dit project in eerste instantie dus zeker niet! Maar tijd is niet alles. De tot nu toe door studenten ontworpen tentamenvragen zijn namelijk wel hoopgevend: ik zie daaraan dat ze de stof actief gaan beheersen, en dat is wat ik met dit project wil bereiken.

De door de studenten ontworpen vragen in het onderwijs integreren bleek niet meteen mogelijk. Nu wordt er telkens één vraag als oefenvraag op Bb aangeboden aan alle studenten. De eerste oefenvraag was binnen een week door 201 studenten bekeken. Passief doen er dus veel meer studenten mee aan dit project!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s