Goed begrepen? Feedback met behulp van Shakespeak tijdens hoorcolleges kunstgeschiedenis.

Grassroot blog door Sanne Frequin.

Door middel van Shakespeak is het mogelijk om tijdens het college te testen of de studenten de in college behandelde stof hebben begrepen. Studenten kunnen met hun laptop of mobiele telefoon reageren op een (multiple-choice) vraag die tijdens een hoorcollege door de docent wordt gesteld in de PowerPoint presentatie. Vervolgens is het mogelijk om de antwoorden van de studenten direct in de presentatie op een grafiek te tonen. Door gebruik te maken van Shakespeak wordt de betrokkenheid van de studenten bij de stof vergroot. Ze worden gemotiveerd actief te participeren in het hoorcollege, de stof die wordt aangeboden in het hoorcollege direct toe te passen en tot slot wordt er direct feedback gegeven op de antwoorden van deze studenten op de in Shakespeak gestelde vragen. Verder is de participerende student anoniem en wordt er naar een individuele input gevraagd. Hierdoor wordt het risico van studenten die ‘meeliften’ op de extraverte gemotiveerde studenten die in de oude setting hun hand als eerste opsteken op de eerste rij in de collegezaal verkleind.

In deze pilot is in twee colleges Inleiding in de Kunstgeschiedenis getest met Shakespeak. Studenten werd gevraag met hun telefoon of laptop het antwoord te geven op een multiple-choice vraag in de powerpoint. Vervolgens konden studenten die geen telefoon of laptop met internet hadden en niet wilden smsen hun hand opsteken. Op de vragen kwam een online respons van 62 tot 95 stemmen. In de evaluatie van de pilot gaven de respondenten (college 1 – 43 respondenten, college 2 – 59 respondenten) aan dat ze het gebruik van Shakespeak een waardevolle aanvulling op het college vonden. In deze pilot zijn de vragen vooral ingezet om het verband tussen het boek en de collegestof te leggen, wat de studenten als nuttig ervoeren. Wel blijkt dat er terughoudend met het stellen van vragen om moet worden gegaan. Het stellen van meer dan vier vragen verstoord de concentratie. De meest ideale opzet blijkt één vraag aan het begin van het college met terugkoppeling naar de stof die in het vorig college is behandeld, één vraag voor de pauze waarna studenten kunnen overleggen en één vraag aan het einde van het college waarin de rode draad van het college wordt aangestipt. Verder is het belangrijk dat de docent uitgebreid stil staat bij het juiste antwoord. Voor de docent is het prettig dat er tijdens college kan worden getest of er langer bij bepaalde informatie moet worden stilgestaan. Daarnaast worden de studenten geprikkeld en participeren ze actiever in het college. Tot slot is Shakespeak erg gebruiksvriendelijk en blijkt het programma gemakkelijk en intuïtief te werken.

Onderstaand tot slot nog kort een aantal tips and tricks:

  • Niet meer dan vier vragen per college (verhouding lesstof / feedback).
  • Voorbeeld van een mogelijke indeling: Bij start college één vraag (terugkoppeling eerder college). Voor de pauze één vraag (overleg mogelijk tijdens de pauze). Ter afsluiting van college één vraag (mogelijkheid om ‘rode lijn’ te onderstrepen).
  • Laat, nadat iedereen online zijn stem heeft uitgebracht, mensen zonder telefoon / internet hun hand opsteken om iedereen betrokken te houden.
  • Besteed aandacht aan de uitleg van de goede (en ook de verkeerde) antwoorden. Studenten gaven in de evaluatie aan dit belangrijk te vinden.
  • Buiten hoorcolleges kan Shakespeak ook worden gebruikt als gespreksstarter in werkgroepen etc.Nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem contact op met Sanne Frequin: S.Frequin@uva.nl

One thought on “Goed begrepen? Feedback met behulp van Shakespeak tijdens hoorcolleges kunstgeschiedenis.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s