Data Driven Education (Quantified Education)

William Gibson maakte de opmerking, “the future is already here, it’s just not evenly distributed.”  Deze quote is de essentie van het huidige debat over de impact van de digitale wereld in het (hoger) onderwijs. Verongelijkte (onderwijs) wetenschappers die niet-erkend worden door de self-made onderwijsvernieuwers en entrepreneurs die de wereld wel even zouden veranderen. Alle ingrediënten voor een daadwerkelijke innovatie zijn aanwezig om de toekomst die zich om ons heen ontvouwt in het onderwijs te trekken.

In een presentatie uit 2007 sprak ik over de kansen, uitdagingen en bedreigingen voor de belofte van “jawel” herbruikbare leerobjecten. De beschreven conclusies n.a.v. een onderzoek van de Digitale Universiteit  zijn nog steeds herbruikbaar en herkenbaar.  Open educational resources en in hun kielzog MOOC’s hebben de plek in de spotlight overgenomen soms op hetzelfde platgetreden pad zonder nieuwe oplossingen en inzichten te bieden.

Er lijkt niets verandert en toch is alles veranderd. 

Mijn stelling is dat de werkelijke uitdaging voor Open Onderwijs niet de inpassing van Open Onderwijs in het huidige onderwijsmodel is. Durf en visie zijn nodig om een oude belofte in te lossen. Dat is de belofte van een sterk gepersonaliseerde leerervaring, in een maatschappelijk zinvolle context, uitgaande van persoonlijke leerpaden en een relevant gepersonificeerd curriculum Het is mijn betoog dat enkele essentiële voorwaarden zijn ingevuld om deze belofte daadwerkelijk gestand te doen.

De twee belangrijkste maatschappelijk technologische ontwikkelingen in de wereld om deze visie vorm te geven zijn enerzijds, Ubiquitous  Information & Technology. Dit zit ondertussen in de haarvaten van de wereld om ons heen en in alle apparaten die wij dagelijks gebruiken om informatie tot ons te nemen, te maken en te verspreiden. Anderzijds de Quantified Society. Niet meer weg te denken is deze drang tot meten die steeds meer aspecten van het persoonlijke leven stuurt. Of het nu Big Data discussies  zijn of de Nike armband die de quantified Self in de persoonlijke levenssfeer brengt. Ik betoog dat dit moet leiden tot een vorm van Quantified Education, onderwijs op maat en in de juiste fase van de persoonlijke ontwikkeling.

Het onderwijs is de ultieme kraamkamer  om deze nieuwe technologieën uit te proberen en de werkelijke uitdaging is welk onderwijs genoten kan worden en waarom. Is het slechts substitutie, dwz de technologie wordt ingezet om de bestaande praktijk te optimaliseren of leggen we de lat daadwerkelijk hoger en gaan we de uitdaging aan om het onderwijs te transformeren en te onderzoeken welke nieuwe vormen van persoonlijk online open onderwijs, Data Driven Education, mogelijk zijn.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s