Kennisclips – FEB

bijdrage van: Jose Oegema

Van januari tot en met december 2014 werken acht FEB-docenten aan het Grassrootsproject “Kennisclips”. Het project heeft tot doel om de Wiskunde – en Statistiek docenten van de bachelor opleidingen Economie & Bedrijfskunde en Econometrie de mogelijkheid te bieden kennisclips te produceren en gebruiken. Er is ondersteuning voor de docenten beschikbaar om zich het maken van kennisclips eigen te maken.

Bij de start van het project is er een student-assistent aangesteld. De student-assistent heeft zich ingewerkt in de materie en heeft met de docenten diverse mogelijkheden om kennisclips te maken uitgeprobeerd, bijvoorbeeld via UvA Clipmaker, via de tekentablet en via de iPad.

In de eerste maanden – van januari tot en met maart – zijn de docenten geïnformeerd en getraind en hebben ze geëxperimenteerd met diverse opnametechnieken. In april en mei zijn de eerste kennisclips ontwikkeld. Deze kennisclips worden tentamenopgaven uitgewerkt, aan de hand van een presentatie. Een aantal filmpjes is gemaakt met behulp van de iPad in combinatie met de applicatie Explain Everything (voor het project is een iPad aangeschaft); voor andere filmpjes is gebruik gemaakt van de opname van een PowerPoint met voice-over.

De kennisclips zijn op Blackboard geplaatst voor studenten die zich voorbereiden op de herkansing.

De studenten zijn na afloop van het tentamen via een enquête bevraagd over hun ervaringen met de kennisclips. Over het algemeen zijn de reacties van studenten erg positief; een overweldigende meerderheid prijst de duidelijkheid en structuur van de uitleg en geeft als kritiekpunt dat er meer filmpjes bij meer vakken zouden moeten komen. Dat is dus aanmoedigend. Ruimte voor verbetering ligt in de vormgeving van de filmpjes: voor veel studenten was de uitleg te langdradig bij sommige filmpjes en weer te oppervlakkig bij anderen: in de toekomst zou dat beter afgestemd moeten worden op de moeilijkheid van de opgave. Tegen verwachting in waren de studenten uiterst positief over de omgeving waarin de filmpjes gepresenteerd werden (webcollege.uva.nl), een grote aanmoediging om hiervan gebruik te blijven maken.

Daarnaast zijn docenten gevraagd naar hun bevindingen over de geboden ondersteuning, de gemaakte kennisclips en het gebruik hiervan. De docenten toonden zich tevreden over de ondersteuning bij hun eerste schreden op het pad van de kennisclips. Wat betreft het gebruik van de kennisclips zien de docenten een meerwaarde ten opzichte van een uitwerking op papier. Eén van de docenten zegt hierover: “Het prettige van de kennisclips is dat je niet alleen maar theorie of uitwerkingen van problemen “op papier” krijgt aangeboden, maar dat er ook mondeling uitleg gegeven wordt waarbij de stappen duidelijker worden. Naar mijn mening wordt studenten op deze manier een meer heldere structuur geboden en kun je studenten beter duidelijk maken hoe je een probleem systematisch kunt aanpakken. Tevens zijn problemen ook in een bredere context te plaatsen. Meer zintuigen van studenten worden aangesproken wanneer uitleg zowel visueel als auditief “geconsumeerd” kan worden.”

Naast positieve punten zien docenten ook valkuilen bij het gebruik van kennisclips, bijvoorbeeld dat de interactie met de docent ontbreekt. “Mijn ervaring is dat studenten die samen met de docent in een kleinere groep met een vak bezig zijn en niet direct antwoorden op problemen op een presenteerblaadje aangeboden krijgen, maar eest zelf aan de slag moeten gaan met problemen, de stof uiteindelijk veel beter beheersen.”

In de tweede fase van het project, vanaf de zomer, breiden we het project verder uit. Met behulp van opgedane ervaringen worden de opnametechnieken verder verbeterd. Ook willen docenten experimenteren met door hen nog niet gebruikte technieken. We zullen voor een aantal (andere) vakken kennisclips ontwikkelen waarin de tentamenopgaven worden uitgewerkt. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om het ‘reguliere onderwijs’ te ondersteunen met behulp van Kennisclips. In dit perspectief willen docenten experimenteren met een “Flipped Classroom”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s