Grassroot: Vertaalpracticum Historisch Nederlands 2

Blogpost van de Grassroot: Vertaalpracticum Historisch Nederlands 2
Marjolein Hogenbirk
afdeling Historische Nederlandse letterkunde

 

Een belangrijk onderdeel van het onderwijs in de historische Nederlandse letterkunde is het leren lezen en begrijpen van de historische taal. Vorig jaar zijn wij gestart met het ontwerpen van een e-learning omgeving om studenten het vroegmoderne Nederlands van onder andere Bredero, Huygens en Vondel te leren (Vertaalpracticum historisch Nederlands 1). Het ontwerpen van deze digitale leeromgeving had nogal wat voeten in de aarde: niet alleen moest er materiaal verzameld worden, dat materiaal moest vervolgens geschikt gemaakt worden voor die omgeving. We willen oefeningen aanbieden waarmee studenten gecontroleerd stappen kunnen zetten, namelijk van het herkennen van taalverschijnselen naar het toepassen van die verschijnselen en vervolgens naar het inzicht in die verschijnselen. Voor die drietrap is zijn er in samenwerking met ICTO tekstmarkeringsvragen, ja/nee-vragen en multiplechoicevragen ontworpen, waarbij studenten direct feedback bij hun antwoorden krijgen. Een groepje studenten heeft enthousiast meegeholpen met het verzamelen en het uittesten van het materiaal.

Het Vertaalpracticum Historisch Nederlands 2 bouwt voort op de ervaringen die we met het eerste project hebben opgedaan. In dit practicum staat het Middelnederlands centraal, de taal waarin literaire teksten als Karel ende Elegast en Vanden Vos Reynaerde zijn overgeleverd. Met dit project zijn we later begonnen dan gepland, omdat we zo optimaal mogelijk wilden profiteren van de ervaringen bij het eerste project. We zijn volop bezig met het geschikt maken van het materiaal en het ordenen ervan in onderdelen die aansluiten bij de onderwerpen van onze colleges en het handboek. We bedenken vragen die niet alleen kennis toetsen, maar vooral het inzicht in de taal bevorderen. Daarom geven we bij iedere opdracht een vertaling van gebruikte citaten en is er uitgebreide feedback bij de antwoorden. Naast de inhoud is ook de vormgeving belangrijk en daarvoor hebben we intensief overleg met ICTO. We houden ons bezig met vragen als ‘hoe wordt de theorie zo overzichtelijk mogelijk gepresenteerd?’, ‘waar moeten pop-up-schermen verschijnen?’ en ‘waar moeten de links met het handboek komen?’, etc. Het is een enorme klus, maar straks kunnen we onze studenten niet alleen tijdens de werkcolleges begeleiden, we kunnen ook nog eens beschikken over verschillende soorten oefeningen, die de stof van alle kanten belichten en toetsen. Als het project uiteindelijk klaar is kunnen studenten in een overzichtelijke digitale omgeving inloggen met PC, laptop, tablet of telefoon en dus waar en wanneer ze willen de fijne kneepjes van het historische Nederlands onder de knie krijgen, en daar is het ons om te doen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s