digitaal werkboek bij “Introduction to the Thesis”

bijdrage van Wendelien van Eerde

Waarom een grassrootsproject?
Het niveau van de studenten die het vak Introduction to the Thesis volgen loopt uiteen. Dit komt doordat studenten met verschillende vooropleidingen dit vak volgen. Omdat het vak alleen maar uit hoorcolleges bestaat en slecht 1 ECTS heeft, is het lastig om deze niveauverschillen aan te pakken en activerend leren te stimuleren. Het resultaat is dat er studenten onnodig het vak niet halen en niet kunnen beginnen met hun scriptie. Door middel van online adaptive learning willen we alle studenten bedienen en actief leren stimuleren. Studenten die het vak lastig vinden, zullen meer opgaven en uitleg krijgen, maar degenen die de stof al beheersen kunnen er snel doorheen gaan.

Hoe pakken we dat aan?
De studenten zullen een online werkboek doorlopen op Blackboard. Ze kunnen pas door naar de volgende opdracht als ze de vorige opdracht (goed) hebben gedaan. Opdrachten kunnen multiple choice vragen zijn, een opdracht uploaden of een survey invullen. Bij sommige opdrachten zal de student extra stof en vragen krijgen als de student geen voldoende heeft gescoord. Het wordt verplicht gesteld het gehele werkboek te doorlopen. Zo moet er uiteindelijk een voldoende op alle onderdelen worden behaald.

In plaats van hoorcolleges, wordt er een kennisclips opgenomen waarin de structuur van het vak uitgelegd wordt. Daarnaast worden de belangrijkste onderdelen van het studieboek samengevat in gedetailleerde slides. Studenten zien de slides van een hoofdstuk zodra zij het vorige hoofdstuk met succes hebben afgerond.

Om studenten de mogelijkheid te geven vragen te stellen, wordt er een discussion board op Blackboard geopend en zal er een reponsiecollege georganiseerd worden. Studenten kunnen dan vragen/lastige onderwerpen van te voren inzenden. In het responsiecollege zullen sommige vragen behandeld worden door te stemmen in het college met Shakespeak. Zo wordt ook hier actieve deelname van studenten gestimuleerd.

Wat hebben we al gedaan?
In juni hebben we een kleine test met Blackboard Adaptive Release gedaan, ook in vak Introduction to the Thesis. De studenten moesten 4 opgaven maken en tot slot een survey invullen. Uit dit survey kwam naar voren dat studenten de opgaven waardeerden.

Momenteel zijn we bezig om opgaven/opdrachten bij alle onderdelen van het vak te maken. Deze opgaven bestaat niet alleen uit mc-vragen, maar kunnen ook open vragen zijn waarin de studenten hun mening en onderbouwing moeten geven. Hier is uiteraard geen goed of slecht antwoord op, maar stimuleert studenten wel om met de stof aan de slag te gaan.

Het maken van dit digitaal werkboek dwingt ook zelf kritischer naar de structuur van het vak te kijken en verbeteringen aan te brengen. De pilot zal in blok 3 plaatsvinden; daarna volgt meer informatie.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s