Shaken en Blended: Kunstgeschiedenis als Rock ’n Roll

Shaken en Blended: Kunstgeschiedenis als Rock ’n Roll
bijdrage van: Jitske Jasperse en Julia Wolters

Janson’s History of Art. The Western Tradition is een boek met meer dan 1000 pagina’s en wordt bij het vak Inleiding in de kunstgeschiedenis I, II en III bij de Universiteit van Amsterdam als handboek gebruikt. Een aanzienlijk deel van de 200 deelnemende studenten heeft geen ervaring met het bestuderen van grote hoeveelheden tekst en het memoriseren van begrippen en afbeeldingen. Als gevolg van bezuinigingen zijn dit jaar de ondersteunende kleine werkgroepen afgeschaft en is gekozen voor een andere onderwijsvorm. Het werd een reeks van achttien werkcolleges – zes per blok – voor alle studenten die zich voor het vak inschreven. Omdat we studenten willen activeren de stof te verwerken, besloten we digitale middelen een belangrijke rol te laten spelen. Aangezien de organisatie daarvan veel tijd vergt, besloten we tot het aanvragen van grassroots-geld waarvan een student-assistent aangesteld kon worden. Enkele resultaten van het gebruik van de digitale tools worden aan de hand van de ervaringen bij Inleiding I toegelicht.

Aanpak: Blended Learning

Er is gekozen voor Blended Learning waarbij studenten gemotiveerd worden om individueel en in groepjes actief met de studiestof om te gaan. Middels oefening, feedback en betrokkenheid van de studenten bij de aangeboden stof wordt kennis verworven. De studenten bereidden de werkcolleges in groepen van ca. tien studenten voor door gebruik te maken van het Annotatiesysteem en Peerwise.

 De Annotatietool 

Screenshot Annotatiesysteem

Via het Annotatiesysteem analyseerden zij per groep bijvoorbeeld een tekstdeel waarin ze gezamenlijk de belangrijkste passages moesten markeren en definities moesten geven van begrippen (bijvoorbeeld Kouros, fronton). Verder dienden ze middels het toekennen van sterren ook een waardering voor elkaars opmerkingen en definities te geven. Uit de evaluatie van Inleiding in de kunstgeschiedenis I – ingevuld door 85 studenten – blijkt dat studenten de opdracht met een 3.4 (uit 5) waardeerden als het ging om het leren begrijpen van de stof. Een student schrijft: “opdrachten waren leuk om mee bezig te zijn, leerzaam in ieder geval.” Het nut van de opdracht werd met een 3.48 gewaardeerd en de moeilijkheid met een 2.95. Een medestudent zegt: “De annotatietool vind ik super handig.” Studenten leerden op een efficiënte manier de kernpassages uit de stof te halen. Kritisch en efficiënt lezen kunnen ze tijdens hun verdere studie goed toepassen.

 Peerwise

Screenshot PeerwiseMet behulp van Peerwise maakten de studenten met hun groep meerkeuzevragen die zij tevens van antwoorden en antwoordmodellen voorzagen. Het mooie is dat er niet alleen vragen over teksten gesteld kunnen worden, maar dat ook afbeeldingen kunnen worden toegevoegd. Het maken en beantwoorden van vragen had tot doel om studenten de stof kritisch te laten bestuderen. Uit de evaluatie van Inleiding in de kunstgeschiedenis blijkt dat studenten de opdracht met een 3.51 (uit 5) waardeerden als het ging om het leren begrijpen van de stof. Een student schrijft: “Peerwise vind ik echt geweldig, omdat je met het bedenken van vragen de stof wel goed moet bestuderen! Ik zou met alle liefde elke week Peerwise vragen maken en beantwoorden.” Het nut van de opdracht werd met een 3.67 gewaardeerd en de moeilijkheid met een 2.98. Studenten leerden met behulp van Peerwise als een ‘docent’ naar de stof te kijken: wat zijn belangrijke vragen en wat zijn goede vragen?

Reacties van studenten
De studenten moesten eerst nog wennen aan Peerwise, dat deels kwam door de lay-out van de site en Course ID’s die aangemaakt moesten worden. Toen dit eenmaal achter de rug was zagen de studenten al snel het nut in van Peerwise. Doordat ze zelf vragen moesten maken en daarnaast de vragen van anderen beoordeelden leerden ze kritisch naar de stof kijken. Een student beschreef het maken van de vragen als een handige manier om voor jezelf de tekst in bulletpoints samen te vatten. Meerdere studenten zeiden dan ook enthousiast dat ze Peerwise vragen gedurende de aanloop naar de tentamens zouden blijven maken om zo op een snelle manier de geleerde stof te onderhouden.

Verbeterpunten
Het werken met de tools wordt door de meeste studenten gewaardeerd. Een enkeling heeft kritiek heeft onduidelijkheid over opdrachten en het gebruik: “De opdrachten van het werkcollege zijn vaak ingewikkeld en/of onduidelijk. Dit komt vaak door de ‘tools’ die gebruikt worden, die niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn.” De kritiek die het meest naar voren komt betreft niet de tools, maar het niveau van de opdrachten die middels de tools gemaakt moeten worden. De studenten willen meer uitgedaagd worden. Dat betekent dan ook een nieuwe uitdaging voor ons die meer inhoudelijk dan digitaal van aard is.

Na de evaluaties zijn deze punten dan ook meteen meegenomen naar de werkcolleges bij Inleiding II. De Annotatietool en Peerwise zijn nogmaals uitgelegd. Verder is er naast het handboek ook met verschillende primaire bronnen gewerkt waardoor de studenten dieper op de stof ingingen. Het doel was hiernaast ook het bevorderen van een kritische houding van de studenten ten opzichte van het handboek. Wat vonden zij van de feiten die in Janson gepresenteerd werden?

 Meer weten?
Als je wilt weten wat de studenten antwoordden, houd dan ons volgende bericht in de gaten. Daarin vertellen we hoe we de werkcolleges inhoudelijk hebben aangepakt en hoe Shakespeak daarin een rol speelt. En in ons laatste blog, na afloop van de werkcollegereeks, zullen we de vraag beantwoorden of de inzet van digitale tools de kleinschalige werkgroepen kan vervangen.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s