experimenten met feedback in wiskunde onderwijs

bijdrage van: Maurice Koster

Ik heb verschillende methoden voor feedback uitgeprobeerd in de cursussen Wiskunde 2 en Wiskunde 4 binnen het programma Econometrie & OR en Actuariële Wetenschappen.

Allereerst ben ik enthousiast van start gegaan met de Smartpen. Hiermee kan je in principe eenvoudig enriched PDF’s creëren en WYSIWYG. Veelbelovend dus, omdat je dan niet alleen de wiskunde visualiseert, maar ook van commentaar kan voorzien zonder dit allemaal te moeten schrijven.

Snel een LiveScribe Echo besteld, en opnames gemaakt. Ik vond het een grote teleurstelling. Het geluid was niet goed te krijgen, als je maar even stil bent dan pikt de microfoon alle achtergrondruis op en blaast de oren van je hoofd. Dit wordt beter als je de bij de pen beschikbare oordopjes bestelt. Maar dan kom je in de oude Dolby ruisonderdrukkers terecht – en wordt wederom de geluidskwaliteit aangetast. Ik heb regelmatig met de helpdesk gecommuniceerd om een en ander te perfectioneren. Dat moest dan door geluidsopnamen te maken met nota bene LOW (!) quality.

Dus zonder ook maar iets met de Grassroots doelstellingen te hebben gedaan was ik al aardig teleurgesteld. Uiteindelijk heeft het bedrijf me een nieuwe Livescribe pen gestuurd, maar hiermee had ik identieke problemen.

Toch heb ik een aantal documenten aangemaakt binnen de cursus Wiskunde 4, een tweedejaars vak. Bij navraag kreeg ik te horen dat de studenten het een aardig format vonden, maar dat de meesten eenvoudigweg de PDF zonder geluid gebruikten. Hiermee verdween eigenlijk het doel van deze operatie. Studenten gebruikten de “enriched” PDF niet om verschillende redenen:

  1. Geluid niet optimaal, en dat irriteert
  2. File alleen te openen op de LiveScribe website
  3. Sneller overview zonder geluid

Met alle problemen die ik met deze opnametechniek gehad heb, ben ik gaan kijken hoe ik snel clips kan produceren. Dit heb ik toegepast in het vak Wiskunde 2. Uitwerkingen van de deeltoets heb ik niet meer verzorgd met een standaard antwoordvel, maar middels clips. Dit is zeer goed bevallen. En met de juiste software – als Camtasia – en een goede microfoon kan ik inmiddels zeer efficiënt (snel)  filmpjes produceren in verschillende formats. Binnen Photoshop maak ik layers aan, en met een Wacom tekentablet teken ik dan de oplossingen. Via de layers laat zich dat ook gemakkelijk combineren met afbeeldingen, en ook kan je via ALT-TAB toegang krijgen tot software programma’s als MATLAB.

Dus ik vergeet de LiveScribe pen, die was een paar jaar geleden misschien de hit – maar gelukkig zijn er betere opties voorhanden die veel beter door de studenten geapprecieerd worden. Zij willen nu meer, maar met name ook wat anders!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s