De Kracht van Krijtloos

bijdrage van Marcel Vreeswijk
(onderzoeker, docent, opleidingsdirecteur bachelor Natuur- & Sterrenkunde UvA/VU)

Weleens een  college gegeven met veel formules op het bord?!  Je staat dan met je rug naar je publiek te praten en het bord vol te kalken. Een half uur later veeg je het weer uit, want het bord is vol. De (huidige) video-opnames op Science-Park registeren nauwelijks wat je schrijft en de studenten zijn drukker aan het overschrijven dan de stappen conceptueel te begrijpen. Weg met het bord en alle formules netjes op slides afdraaien? Dat is helemaal een didactische zonde – dat gaat veel te snel en de essentiële stappen worden niet eens herkend tussen al die iconen van onze kennis. Een oplossing, in veel gevallen, is het gebruik van een grafische-tablet van hoge qualiteit in combinatie met een goede beamer. Bijvoorbeeld de WACOM-Intuos (wireless schrijfpad, geen beeldscherm) of Cintiq (bekabeld schrijfpad, tevens beeldscherm).

tablet gebruik

Sommige collega’s kunnen uit de voeten met de Intuos, ik ben linkshandig en moet goed opletten om netjes te schrijven en dat lukt mij alleen met de Cintiq. Ik heb een modus gevonden waar ik binnen mijn powerpoint slides lege vlakken (of hele pagina’s) gebruik waarbinnen ik tijdens het hoorcollege de formules afleid. Ik kan dus al mijn figuren, foto’s, animaties, key-formules ‘as usual’ gebruiken en toch de rust nemen om formules af te leiden. Het grote voordeel is dat alles keurig wordt opgenomen met zowel video (en ook op de slides wordt opgeslagen). Het laatste college eindigde met een enorm applaus (150 studenten); ik heb nog nooit zo’n hoog rapportcijfer gekregen >8 en in de evaluatie werd het tabletgebruik in combinatie met de video-opname uitsluitend positief genoemd.

Een tweetal andere collega’s hebben nu ook (zeer) goede ervaringen en werken op soortgelijke manier. Let op, ik schrijf dit achteraf en dan ben ik heel positief. In de beginfase was de euforie minder: het is wel weken wennen om je draai te vinden! Een andere collega geeft een theoretisch college waarbij vier borden tegelijkertijd worden gebruikt.

Dat zijn  overigens het type colleges waar ik zelf vroeger als student rooie oortjes van kreeg. Echter, deze collega heeft de tablet na enige weken weer terzijde gelegd: het enkelvoudige beamerscherm geeft teveel beperkingen. Hij zou minimaal twee beamers nodig hebben om naast de hoofdlijnen, het bijspel goed door te laten komen en die faciliteit hebben we niet (op Science Park). Er zijn ook alweer collega’s aan het oefenen voor komend jaar, want de tablets worden waar nodig en mogelijk onderling uitgewisseld. Opvallend is dat studenten aan enkele docenten hebben gevraagd of ze ook niet een tablet kunnen gebruiken i.p.v. het krijtbord.

Dit grassrootproject is ondertussen formeel in de laatste fase, maar dit einde is tegelijkertijd het begin van iets veel groters. Er is door het gebruik van deze tablets veel discussie ontstaan over de beschikbaarheid en kwaliteit van de faciliteiten. Denk aan wireless beamers, meerdere beamers, hdmi beamers, vaste kabels voor tablets, enzovoort. Het project heeft ook een boost gegeven aan het gebruik van video opnames. Ook docenten die de tablet niet gebruiken zijn hier meer in geïnteresseerd geraakt. Bovendien zijn er goede contacten gelegd tussen docenten en de

ICT- personen die voorheen niet van elkaars bestaan afwisten. Kortom, de bijvangst van dit project draagt ook bij aan het success. Ik heb er vertrouwen in dat vele docenten de tablets blijvend zullen gebruiken.

5 thoughts on “De Kracht van Krijtloos

  1. Ik vind dit een mooi voorbeeld van innovatie in het onderwijs. Volgens mij moet het ook nog verder kunnen gaan, dat je alle aantekeningen achteraf kan delen met de studenten.

    Dan kunnen zij zich nog meer focussen op “begrijpen” van de inhoud.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s