Grassroot Culturally Competent in Medical Education (C2ME)

Bijdrage van Jeanine Suurmond over de ontwikkeling van een online module voor medische docenten in het kader van het C2ME project.

De verwachting is dat in 2050 ongeveer 40 miljoen migranten in de EU zullen wonen. Ook voor Nederland geldt dat de komende decennia de populatie steeds etnisch diverser wordt. Het medisch onderwijs in Europa besteed echter nog nauwelijks aandacht aan de etnische en culturele diversiteit van patiënten. Een belangrijke reden is dat medische docenten zich vaak niet goed voorbereid voelen in het geven van onderwijs over patiënten van verschillende etnische en culturele herkomst. Docenten vinden dat ze de juiste kennis ontberen, voelen zich onzeker over dit soort onderwijs of missen goed onderwijsmateriaal. Om docenten te kunnen ondersteunen bij het geven van onderwijs over etnische en culturele diversiteit van patiënten is er in oktober 2013 het C2ME project gestart (www.amc.nl/C2ME). Het C2ME project wordt gecofinancierd door het Europese EACEA ERASMUS Leven Lang Leren Programma (2013) en wordt gecoördineerd door Jeanine Suurmond van het AMC/UvA. Er doen 13 medische faculteiten mee, zoals in Nederland het VUmc, maar ook medische faculteiten uit België, Engeland, Schotland, Ierland, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Hongarije, Zwitserland, Spanje en de Verenigde Staten zijn betrokken. We hebben tijdens dit project veel onderzoek gedaan, onder andere naar: Wat zijn belangrijke competenties die alle docenten zouden moeten hebben bij het geven van dit soort onderwijs? Hoe integreren medische faculteiten dit onderwijs in het curriculum? Wat zijn behoeften van docenten op het gebied van training? Nu is het moment gekomen om alle resultaten om te zetten in concrete producten.

Suurmond

Zo zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van een online module voor medische docenten. In deze online module komen onderwerpen aan bod zoals: Hoe geef je op een niet stereotype manier les over culturele verschillen? Wat zijn, als docent, je eigen culturele waarden en vanzelfsprekendheden en hoe kunnen die je onderwijs beïnvloeden? Hoe maak je een les veilig voor alle studenten van verschillende etnische en culturele herkomst? Wat zijn belangrijke verschillen in gezondheid tussen etnische groepen en toegang tot de zorg en welke verschillen zou iedere student moeten kennen? In juli 2015 zal de online module beschikbaar zijn (in het Engels) voor alle docenten van de deelnemende faculteiten.

Doel grassroot

We maken nu filmpjes om in de online module te plaatsen. In deze filmpjes vertellen verschillende docenten en studenten waarom medisch onderwijs over etnische en culturele diversiteit van patiënten belangrijk is. Hieronder een still van allerlei mislukte pogingen om een filmpje in het AMC op te nemen: mensen die dwars door het beeld lopen, een karretje dat ratelend voorbij rijdt, te veel licht, te weinig licht, in de lach schieten door alle afleidingen… Na 2 ½ uur hadden we een filmpje van 1 minuut!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s