Een virtueel model van de computer

Bijdrage van Robert Belleman over zijn Grassroot “een virtueel model van de computer”

2015-08-27 08.55.26

Het valt niet altijd mee om studenten bij de les te houden. Docenten doen natuurlijk hun uiterste best om een goed college neer te zetten, maar lang niet alle onderwerpen lenen zich voor dezelfde didactische aanpak. Als het lesmateriaal dat wordt voorgeschoteld moeilijk te behappen is, bestaan er andere methoden om studenten te boeien, waaronder “gamification”. Het idee achter gamification is dat de te leren concepten in een spelomgeving worden verwerkt waarin de student “spelenderwijs” vertrouwd raakt met het te bestuderen onderwerp.

Om de mogelijkheden en toepasbaarheid van gamification te verkennen hebben wij gekeken naar game engines om een leeromgeving te bouwen in de vorm van een interactief spel. Als experiment hebben we daarvoor een eenvoudige Virtual Reality applicatie gebouwd, gebruik makend van een Oculus Rift en de Unreal Engine. De applicatie plaatst de student in een virtuele omgeving, in een karretje dat in een doolhof is geplaatst. De student kan het karretje niet direct zelf besturen: om uit het doolhof te geraken moet de student het karretje programmeren door het een set instructies te geven. Het repertoire instructies is beperkt: het karretje kan rijden, een bocht maken en beslissingen nemen op basis van het wel-of-niet aanwezig zijn van een zijpad. De omgeving begeleidt de student stap-voor-stap naar een oplossing waarbij uiteindelijk het zogenaamde “wall follower” algoritme wordt geïmplementeerd: een programma dat het karretje gegarandeerd naar de uitgang van het doolhof leidt.

Het zal duidelijk zijn: deze applicatie is bedoeld om studenten spelenderwijs de oplossing tot een niet triviaal probleem te ontdekken. Deze oplossing had ook verkregen kunnen worden door klassieke methoden, maar eerste experimenten onder studenten en leerlingen van basisscholen laten zien dat de testpersonen meer tijd willen besteden aan het vinden van een oplossing van dit probleem. Daarnaast laten de ervaringen met de ontwikkeling van deze eerste applicatie zien dat met de gekozen technieken relatief eenvoudig interactieve leeromgevingen gebouwd kunnen worden die helpen studenten bij de les te houden. Wordt vervolgd.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s