Test jezelf

bijdrage van Jacobijn Sandberg

De eerstejaarsstudenten van de bachelor Informatiekunde bestuderen Informatietheorie aan de hand van een videoreeks van de Khan Academy. De video’s zijn ingebed in de Blackboard site van het introductievak Informatiekunde in Vogelvlucht.

Figuur 1: Screenshot Blackboard

Figuur 1: Screenshot Blackboard

De eerstejaars bekijken de filmpjes en beantwoorden na het bekijken van elk filmpje de “test jezelf” vragen. De stof die behandeld wordt in de filmpjes is tentamenstof en maakt deel uit van het eerste deeltentamen in week 4.

Er worden in het deeltentamen 10 vragen gesteld over de stof uit de filmpjes, net als vorig jaar. Alleen werkten de studenten vorig jaar niet met de “test jezelf” vragen. Onze veronderstelling is dat de “test jezelf” vragen een bijdrage leveren aan het actief bestuderen van de stof en zullen leiden tot een beter tentamenresultaat. Of dat zo is, weten we na het afnemen van de deeltoets. Dan kom ik bij u terug.

Figuur 2: Screenshot “test jezelf” vragen

Figuur 2: Screenshot “test jezelf” vragen

Inmiddels is het zo ver: de studenten hebben hun eerste deeltoets gemaakt en de gegevens zijn geanalyseerd. De huidige eerstejaarsstudenten behaalden gemiddeld een 7,1 voor de toetsvragen over de Khan Academy stof. De eerstejaars van vorig jaar behaalden gemiddeld een score van 5,5. De studenten doen het dit jaar dus duidelijk beter.

Discussie

Er zitten wat methodologische haken en ogen aan de vergelijking tussen beide jaren. Niet alleen hebben de huidige eerstejaars de kans gekregen te oefenen met de test-jezelf module, ook hebben zij voorafgaand aan de matching de opdracht gekregen de video’s te bekijken en is er tijdens de matching een toets over afgenomen. Het gemiddelde was: 5,8. Het is dus niet duidelijk of het behaalde resultaat op de tussentoets niet mede afhankelijk is van de matchingsactiviteit.

Bovendien is er geen correlatie tussen de score op de oefenopgaven in Blackboard en het behaalde resultaat op de oefentoetsopgaven. Wel is het zo dat wanneer je de gehele groep in tweeën deelt – één groep die alle oefenvragen gemaakt heeft en één groep die van meer dan één video maar van minder dan alle video’s de oefenvragen heeft gemaakt – je twee uiteenlopende gemiddelden op de oefentoets vindt. De groep die alle oefenopgaven gedaan heeft, scoort een 7,9 op de tussentoetsvragen en de andere groep een 6,7. Maar binnen deze groepen is er opnieuw geen significante correlatie tussen het cijfer voor de oefenopgaven en het cijfer voor de tussentoetsopgaven. De kans dat je een hoger cijfer op de tussentoetsvragen haalt wanneer je alle oefenopgaven maakt, is dus wel groter, maar er is geen lineair verband.

Volgend jaar wordt dit opgevolgd. De toetsing tijdens de matching zal op andere (evenzeer relevante eerstejaarsstof) gebaseerd worden. En opnieuw zal de Khan Academy stof via Blackboard met de oefenvragen worden aangeboden.

Al met al, ben ik positief, over het project. Een kleine ingreep kan grote gevolgen hebben. Ik ben nu al benieuwd naar de resultaten van volgend jaar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s