Digitaal oefenmateriaal voor het (propedeuse) onderwijs in de dialectica

bijdrage van Jean Wagemans & José Plug

In dit Grassrootsproject hebben MA-studenten in het kader van een vak over het toepassen van kennis over argumentatie in de beroepspraktijk een digitale oefenmodule ontwikkeld op het gebied van de analyse en evaluatie van argumentatieve teksten. Onder begeleiding van de docenten hebben de studenten actuele tekst- en videofragmenten verzameld. Ze hebben daar vragen bij geformuleerd die in lijn zijn met de stof uit het cursusboek dat gebruikt wordt bij de Nederlandstalige BA-cursus Argumentatie-analyse en de Engelstalige MA-cursus Argumentation and discourse. De aangeleverde fragmenten en vragen zijn door de externe begeleider ICT in een Adapt Learning module geplaatst. Vervolgens zijn alle items geëvalueerd door een panel van docenten en heeft de aangepaste module als pilot gedraaid in het onderwijs. Op onderstaande foto is een still te zien van een videofragment met een bijbehorende vraag.

Picture1

Het unieke aan deze Grassroots is de dubbele leeropbrengst. De MA-studenten die de module hebben ontworpen, hebben geleerd om theoretische inzichten te vertalen naar de praktijk, deze af te stemmen op een specifieke doelgroep en aan te passen aan een digitale omgeving. De studenten die de module hebben gebruikt, hebben daarmee een aanzienlijke hoeveelheid extra oefenmateriaal aangeboden gekregen dat actueel, realistisch en gevarieerd is.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s