Digitaal oefenmateriaal voor het (propedeuse) onderwijs in de dialectica

bijdrage van Jean Wagemans & José Plug

In dit Grassrootsproject hebben MA-studenten in het kader van een vak over het toepassen van kennis over argumentatie in de beroepspraktijk een digitale oefenmodule ontwikkeld op het gebied van de analyse en evaluatie van argumentatieve teksten. Onder begeleiding van de docenten hebben de studenten actuele tekst- en videofragmenten verzameld. Ze hebben daar vragen bij geformuleerd die in lijn zijn met de stof uit het cursusboek dat gebruikt wordt bij de Nederlandstalige BA-cursus Argumentatie-analyse en de Engelstalige MA-cursus Argumentation and discourse. De aangeleverde fragmenten en vragen zijn door de externe begeleider ICT in een Adapt Learning module geplaatst. Vervolgens zijn alle items geëvalueerd door een panel van docenten en heeft de aangepaste module als pilot gedraaid in het onderwijs. Op onderstaande foto is een still te zien van een videofragment met een bijbehorende vraag.

Picture1

Het unieke aan deze Grassroots is de dubbele leeropbrengst. De MA-studenten die de module hebben ontworpen, hebben geleerd om theoretische inzichten te vertalen naar de praktijk, deze af te stemmen op een specifieke doelgroep en aan te passen aan een digitale omgeving. De studenten die de module hebben gebruikt, hebben daarmee een aanzienlijke hoeveelheid extra oefenmateriaal aangeboden gekregen dat actueel, realistisch en gevarieerd is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s