bijdrage van: Vivien Linger – afdelingshoofd Onderwijs en Onderzoek
De afdeling Onderwijs en Onderzoek (O&O) van ICTS richt zich op het primaire proces van de UvA en HvA en volgt het beleid van de Expertisegroepen voor onderwijs en onderzoek. De waarde van de afdeling ligt in het uitproberen en realiseren van ICT en AV innovaties die de docent ondersteunt bij het verzorgen van onderwijs, de student ondersteunt bij het verwerven van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden, en de onderzoeker ondersteunt bij het uitvoeren van onderzoek en de verslaglegging van de onderzoeksresultaten.
Concrete verbeteracties
Met onze O&O plannen volgens A3 methodiek in de hand zochten we naar concrete verbeteracties. We vonden er veertig en kenden hier individueel prioriteiten aan toe. Dit gaf een eerste schifting tussen goede verbeteracties, en goede verbeteracties waar veel collega’s achter konden staan. Om onze prioriteiten nog scherper te krijgen hebben we vervolgens gestemd op de verbeteringen die we daadwerkelijk in 2016 wilden oppakken. We startten 2016 met een lijst van negen speerpunten voor het realiseren van onze A3. Op basis van de uitkomsten van de jaargesprekken zijn alle O&O-ers toegewezen aan speerpunten, en werd een aantal collega’s benoemd tot speerpunttrekker.
Waarde
Elk speerpunt beoogt de waarde van O&O voor ICTS, HvA en UvA glashelder te maken. Naast voor de hand liggende zaken zoals aandacht voor expertise en kwaliteit, is het moeilijker te werken aan een attitudeverandering waarmee je je cirkel van invloed vergroot en passend maakt bij verschillende veranderbehoeftes van de faculteiten van UvA en HvA enerzijds, en het nieuwe IT governanceproces anderzijds.
Wanneer doe je het goed, als je niet alle touwtjes in handen hebt? Past bij ingrijpende innovaties zoals learning analytics en blended learning een projectmatige of procesmatige aanpak (zie schema hieronder) en welke competenties vraagt dit van O&O-ers? Hoe word je een betrouwbare partner als je co-creërend wilt innoveren met docenten studenten en onderzoekers?
Na twee maanden vinden we dat we goed bezig zijn maar vragen we ons af: Waar komen we op uit? Hoe houden we de moed er in? Hoe blijven we elkaar inspireren? Hoe houden we het werken aan speerpunten en het werken aan projecten en opdrachten in balans?
Aspect |
Object |
Projectmatig |
Procesmatig |
Tijdhorizon |
Eindig, tevoren bepaald |
Tijdelijk, met een niet te voorspellen einde |
|
Gericht op |
Vooraf bepaald resultaat |
(On)mogelijke volgende stap |
|
Besluitvorming |
Per fase gebaseerd op beslisdocumenten |
Ad hoc: zodra mogelijk |
|
Plan van aanpak (proces) |
Gefaseerd in logische stappen |
Alleen de huidige stap voorzien |
|
Uitkomst |
Uniek, eenmalig, complex |
Afhankelijk, onzeker, misschien |
|
Actoren t.a.v. samenwerken |
We moeten het samen maken |
We weten (nog) niet of we iets samen willen |
|
Management |
Met behulp van GOTIK |
Met behulp van faciliteren en blokkeren |
Bron: Kleijn Rorink – Verandermanagement