De Digitale Testkast

bijdrage van Brenda Jansen

Laat studenten oefenen met hetgeen ze later in de praktijk gaan doen! De diagnostiekdocenten bij Klinische Ontwikkelingspsychologie onderschrijven deze overtuiging van constructive alignment van harte.

digitale testkastWat doen klinische ontwikkelingspsychologen dan “later in de praktijk”? Ze kijken o.a. goed naar kinderen en jongeren met leer- en/of gedragsproblemen. Als ze niet direct zien waar de oplossing ligt, wordt er vaak een psychodiagnostisch onderzoek gedaan. Het kind of de jongere maakt testjes, beantwoordt vragen en ook ouders en leerkrachten vullen allerlei vragenlijsten in. Eén van de belangrijkste beslissingen in dit proces is de selectie van die testjes en vragenlijsten. Op een instelling staat vaak een testkast vol tests en vragenlijsten, maar welke test pak je er nu uit? Waar de ene test misschien betrouwbaarder is, sluit de andere bijvoorbeeld beter aan bij wat je wil meten.

Studenten oefenen met deze beslissing door een casus te bestuderen en in een voorstel hun selectie te verantwoorden. Door de Grassroots-subsidie kon ik oud-studente Josanne van den Hoek inhuren. Zij maakte in WordPress een digitale testkast: een website waarop studenten beschrijvingen van tests vinden voor een grote variëteit aan domeinen, met links naar de uitgever van het materiaal. Dit is echter niet het vernieuwende van het project.

Nadat studenten hun voorstel hebben ingeleverd, beoordeelt de docent de selectie. Sommige instrumenten zijn goed gekozen, andere niet. Van de goed gekozen instrumenten vindt de student de testresultaten in de testkast. En hier zit de verbetering van de digitale testkast: voor elke (goede) keuze van de student, zijn testresultaten beschikbaar. Voorheen kreeg de student alleen de testresultaten van een vooraf bepaalde selectie door de docent. Studenten vonden dat frustrerend: ze hadden bewust een keuze gemaakt, maar hun denkproces werd vaak niet beloond omdat de docenten een andere selectie hadden gemaakt.

Met de Grassroots was er geld beschikbaar om een grotere set van testresultaten te maken. Op dit moment wordt dit gedeelte afgerond. Door opnieuw alle testinstrumenten te bekijken, hebben ook de docenten weer een frisse blik op wat er allemaal beschikbaar is: nieuwe instrumenten verschijnen, vertrouwde instrumenten verouderen.

De website “staat” nu, maar het heeft een tijd geduurd voor we konden starten. Het was belangrijk dat de website betaalbaar was, makkelijk bij te houden en beveiligd kon worden zodat alleen studenten van de cursus erbij konden. Het kostte tijd om erachter te komen hoe we dit het beste konden realiseren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de afdeling Technische Onderzoeksondersteuning FMG. Het was een omweg, waarbij ik uiteindelijk gewoon in mijn eigen gebouw bij de juiste persoon terecht kwam. Marco Teunisse begreep goed wat ik wilde en regelde de technische voorwaarden snel.

Op dit moment vullen we de digitale testkast met de testresultaten. De kast kan gemakkelijk uitgebreid worden met nieuwe instrumenten. De digitale testkast zal in het eerste semester van jaar 2016-2017 in gebruik worden genomen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de studenten en docenten. Ik hoop dat de digitale testkast inderdaad bijdraagt aan het doel om studenten een meer waarheidsgetrouwe oefening te bieden in testselectie en testverwerking.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s