Interview met Jeannet Bierling vanwege haar afscheid bij de UvA

jeannet2-1694x1129Bijdrage van Willy Metzger, ook gepubliceerd op het UvAweb, 6 juli 2016

Na bijna 30 jaar aan het werk te zijn geweest voor ICT en Onderwijs aan de UvA gaat Jeannet Bierling met pensioen. Haar betrokkenheid en haar persoonlijke benadering van met name docenten die iets met ICT in hun onderwijs wilden doen, zoals dat in de beginjaren (rond de milleniumswisseling) nog voorzichtig werd genoemd, waren bij haar altijd aan het juiste adres, voor advies en daadkrachtige ondersteuning

Kleinschalige aanpak

Haar benadering van docenten was gericht op individuele en kleinschalige aanpak. De docent dient bij alle ICT-ontwikkelingen centraal te staan, was al vanaf het begin vanzelfsprekend voor haar. Zelf had ze ervaring in het middelbaar onderwijs en haar was het in haar werk aan de UvA te doen om docenten te helpen, om voor hen ruimte te krijgen voor verandering en vernieuwing van hun onderwijs doormiddel van slim ICT-gebruik. Maar voor verandering zijn altijd geld, tijd en faciliteiten nodig. Drie bronnen die in het onderwijslandschap, zeker in het hoger onderwijslandschap van Nederland best schaars zijn.

Wat waren voor jou highlights in je werk aan de UvA?

Zonder meer het zogenaamde Talon-project van de Faculteit Geesteswetenschappen in de periode van 2003-2008. Qua ICTO-ondersteuning een samenwerkingsproject tussen het toen centrale Informatiseringscentrum van de UvA en de ICTO-ondersteuning van de Faculteit Geesteswetenschappen. Een project waarbij beleidsmatige onderwijsvernieuwing bij het onderwijsinstituut Taal- en letterkunde tot stand werd gebracht. Met name het committment en de nadrukkelijke steun vanuit de bestuurlijke kant, in persoon van de toenmalige onderwijsdirecteur, maakten dat het project binnen de opleiding breed tot effecten en resultaten leidde. Het talonportaal (www.talonportaal.nl ) een archiefsite van de uit de diverse Talon-cycli voorgekomen projecten getuigd er nog van.
Later toen Jeannet van Geesteswetenschappen bij het IC terecht was gekomen, waren het de begeleiding en advisering van de zogenaamde ICTO-fondsprojecten, waar zij het meeste onderwijsverandering en onderwijsvernieuwing met behulp van ICT zag en haar steentje kon bijdragen. De Grassrootsprojecten in het bijzonder hadden tot op het laatst haar aandacht. Met deze kleinschalige projecten kunnen docenten en studenten het onderwijs(proces) verbeteren en versterken op het digitale vlak (http://www.uva.nl/grassroots ).

Waar zijn volgens jou de komende jaren op het gebied van ICT en Onderwijs verbeter-en winstpunten te halen aan de UvA?

Met name bij het verminderen van lastige bestuurlijke beperkingen en bij het wegnemen van een gemis aan focus bij onderwijsveranderingen en onderwijsvernieuwing rondom ICT en Onderwijs. Daarbij blijft belangrijk, dat bestuurders voor onderwijsveranderingen duidelijk aan docenten geld, tijd en faciliteiten beschikbaar stellen en daar ook van harte achter kunnen staan. De stappen die tot nu toe met “Blended Learning” aan de UvA worden gemaakt, gaan volgens haar een goede kant op, wat betreft de focus van het geheel. Veel van deze punten komen op korte termijn samen in de implementatie van de nieuwe digitale leeromgeving. Als die implementatie goede verbanden vindt met Blended Learning en omgekeerd kan dat voor beide trajecten de kans op slagen verbeteren.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s