AR-Sandbox

AR Sandbox, bijdrage van Mathijs Booden

Ik gebruik de Grassroots om een mobiele ‘Augmented Reality sandbox’ te bouwen. Een AR sandbox is een bak zand met daarboven een Kinext-camera en een beamer. De Kinect-camera registreert een driedimensionale weergave van het zandoppervlak. Een linux-programma neemt die data en maakt er een gekleurde hoogtekaart van inclusief hoogtelijnen. Door die hoogtekaart met de beamer op het zand te projecteren krijgt het zand een passend kleurtje: hoge delen in de zandbak worden rood of zelfs wit, lage delen groen of blauw.

Met de grassroots heb ik een beamer, kinectcamera en statief aangeschaft. De opstelling die daarmee te maken is heeft het voordeel dat die zeer licht is (uitgezonderd een bak met zand, maar het idee is dat die gewoonlijk op scholen aanwezig zal zijn of anders een kleine investering is). Wat echter wel blijkt is dat de ophanging aan een T-bar-statief zijn nadelen heeft: de stang waar de beamer en camera aan hangen kan vrij makkelijk een beetje draaien of kantelen, en de hele opstelling moet vrij dicht op het zandoppervlak hangen. Bij elkaar betekent dat dat het moeilijk is om het beeld van de projector precies uit te lijnen. Leerlingen die in de huidige opstelling met de bak werken moeten dus wat instructie krijgen werk in het midden en niet aan de randen, en gebruik zonodig de afstandsbediening van de beamer om het beeld een beetje naar boven of beneden te schuiven als de uitlijning niet klopt. Om dit te ondervangen ga ik het T-bar-statief vervangen door een brugstatief dat meer ruimte en stevigheid zou moeten bieden.

De opstelling is inmiddels twee keer voor educatieve doeleinden gebruikt, op het Erasmiaans Gymnasium en op de Onderwijsdag van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG).

Erasmiaans Gymnasium

Die opstelling is gebruikt door student Wiebke Gossens voor haar Ontwerponderzoek op het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam. Ontwerponderzoek is een afrondende stageopdracht waarbij een student een serie van vier lessen ontwikkelt die een bepaald didactisch probleem aanpakken en daarvan het effect onderzoekt. Wiebke heeft de bak gebruikt om te onderzoeken of werken met een AR sandbox leerlingen in de brugklas een beter begrip geeft van het verband tussen kaart en werkelijkheid. Wiebke heeft een lessenreeks ontworpen waarin leerlingen aan de slag gaan met foto’s van landschappen die ze namaken in de zandbak, om vervolgens de ontstane hoogtekaart te vergelijken met het landschap of met echte hoogtekaarten.

AR sandbox 1.png

Figuur 1 Wiebke Gossens met de AR Sandbox. Foto: Annika Huizinga

Wiebke’s resultaten zijn gemengd. Er was geen aantoonbare verbetering van de leerresultaten, maar wel een duidelijk grotere motivate voor het onderwerp en het vak. Overigens is een statistisch effect altijd lastig aan te tonen vanwege de geringe groepsgroottes waar we noodgedwongen mee werken.

KNAG Onderwijsdag 2016

De KNAG Onderwijsdag 2016 in Den Bosch was zoals elk jaar drukbezocht door aardrijkskundedocenten en professionals uit de geografie en het onderwijs. Op deze Onderwijsdag heb ik met Gotze Kalsbeek (UvA), Annika Huizinga (Erasmiaans Gymnasium) en Dustin Dijkstra (Dr. Aletta Jacobs College) een workshop verzorgd over toepassingen van virtual reality en augmented reality in het aardrijkskundeonderwijs. De workshop werd goed bezocht door 40 deelnemers die in de loop van een uur in een carrousel alle toepassingen konden uitproberen.

AR sandbox 2.png

 

Figuur 2 Ondergetekende op de KNAG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s