Blog Fruitfull Learning

Bijdrage van Corneel den Hartogh over zijn Grassroot project Fruitful Learning

De aanloop

Doel van het vak ‘Innovation & Design Thinking’ is om studenten de mindset en vaardigheden te leren die nodig zijn om innovatief te kunnen werken in een dynamische context. Het vak zit aan het eind van de masteropleiding Information Studies, en richt zich daarom op het zogenaamde higher order learning (op basis van de welbekende taxonomie van Bloom: evaluatie en synthese).

Om dit te faciliteren hebben we (docent André en ik, student-assistent Corneel) vorig jaar met ondersteuning van eigen faculteit FeedbackFruits ingezet. Dit is een digitale leeromgeving waarin studenten laagdrempelig kunnen reageren op bestanden. Vervolgens verschijnt hun reactie in dezelfde view als het oorspronkelijke bestand (zie Figuur 1). Hierdoor wordt de lesstof op een interactieve manier verwerkt wat het leerproces van een individuele student en het leren in een groep aanzienlijk kan verbeteren. In aanvulling hierop zullen studenten wekelijks een learning journal schrijven en feedback geven op elkaars journal. Dit gaat via hetzelfde mechanisme. Het resultaat was een bruisende leeromgeving tot grote tevredenheid van staf, studenten en FeedbackFruits zelf.

Hartogh 1

Figuur 1: Een specifiek zin van een document wordt geselecteerd in FeedbackFruits en de opmerking daarover verschijnt direct naast de geselecteerde zin.

Toen we hoorden dat FeedbackFruits een nieuw, modulair platform ontwikkelde, wilden we dit dus graag uitproberen. Naast de directe voordelen voor het onderwijs, is het testen met modulaire tools ook in breder perspectief belangrijk. De UvA gaat volgend jaar namelijk over naar een nieuwe leeromgeving (Canvas). Hierbij is het uitdrukkelijk het doel dat andere tools daar gemakkelijk in kunnen worden ‘opgehangen’. Vol goede moed dienden we een grassroots-aanvraag in en deze is inmiddels goedgekeurd, dus het feest kan beginnen!

 

Eerste strubbelingen

Experimenten verlopen echter vaak niet zoals verwacht. Tijdens het testen zijn we erachter gekomen dat FeedbackFruits 2.0 (FF 2.0) helaas nog niet volledig bug-vrij is. Dit zou ook bij de start van het vak waarschijnlijk niet zijn opgelost. Na constructief overleg met FeedbackFruits besluiten we daarom de ‘oude’ omgeving te gebruiken. In aanvulling hierop willen we specifieke functionaliteiten uit FF 2.0 daarin ontsluiten. Dan zouden we nog een steeds iets nieuws introduceren en direct ontdekken wat van belang is bij het integreren van een digitale tool in een ander platform.

Voor het ontsluiten van FF 2.0 hebben we technisch gezien twee mogelijkheden:

  • SURFconext-koppeling tussen de UvA en FeedbackFruits
  • Een LTI-link (internationale standaard voor Learning Tools interoperability)

Hartogh 2

Figuur 2: Via SURFconext worden op universiteiten op uniforme en veilige wijze gekoppeld aan diensten (zoals leeromgevingen)

Voor een SURFconext-koppeling is het noodzakelijk dat de SURFconext-verantwoordelijke van de UvA een aanvraag hiervoor doet bij SURF. Via wat achterdeurtjes van de UvA-burelen kom ik aan het bureau van de beste man die deze aanvragen doet. Helaas liet hij weten dat hij een dergelijke aanvraag pas doet als de UvA een officiële overeenkomst met FeedbackFruits heeft. Dit was echter nog niet het geval – het is tenslotte een experiment. In de wandelgangen vang ik wel op dat er hierover gesprekken gaande zijn tussen de UvA en FeedbackFruits. Zou dit nog op tijd zijn?

Via een belrondje langs FeedbackFruits- en UvA-contactpersonen probeer ik meer informatie te verkrijgen. Het blijkt er aan beide kanten vertrouwen is in een goede afloop, maar tegelijkertijd is het nog onduidelijk wanneer er handtekeningen worden gezet. In overleg met docent André besluit ik even af te wachten of een dergelijke overeenkomst en bijbehorende SURFconext-koppeling op tijd rond komt.

 

Wordt Vervolgd!

One thought on “Blog Fruitfull Learning

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s