Blog Derivatives: strategies in action

Blog bijdrage van Dr Philippe Versijp over het grassrootproject Derivatives: strategies in action

Keuzes, keuzes, keuzes

De productie van webcasts, en inbedding daarvan in het onderwijs, is geen ‘rocket science’. Het is de kern van de grassroot “Derivatives: strategies in action”, maar ook voor deze grassroot deed ik dit al, de nodige jaren zelfs. Die ervaring neemt niet weg dat het iedere keer een kwestie blijft van keuzes maken: wat is de beste oplossing voor dit vak? Voor deze studenten? Met deze set van restricties? In dit blog hoop ik een deel van dat proces wat explicieter te maken, ten bate van collega’s die tegen vergelijkbare vraagstukken aan (gaan) lopen.

Keuze 1: niveau

Een van de aanleidingen voor het project was een verschil in voorkennis bij studenten. De basis van de materie die in mijn deel van het vak behandeld wordt, is eigenlijk al eens eerder aan de studenten voorgeschoteld, in de marge van een ander vak. Op die basis bouwen we dan verder. Maar zoals wel vaker gebeurd: die voorkennis blijft niet altijd hangen, en als het geen hoofdonderdeel van een eerder vak is, kan het een ondergeschoven kindje worden. Niet bij iedereen, maar met bijna 500 studenten is zelfs een niet zo groot percentage al een groep waarvoor het loont moeite te doen.
Ook speelt interesse een rol; derivaten is typisch een onderwerp wat fascineert, of al gauw een ver-van-mijn-bed-show is.  Normaliter zit een docent in zo’n geval met de handen in het haar: te snel te diep de materie induiken leidt tot vele afhakers onder de studenten die toch al weinig affiniteit met het onderwerp hadden; te langzaam en er ontstaat terecht gemor dat er weinig toegevoegde waarde is. Bovendien hebben we einddoelen, en ook die moeten gehaald worden.

De originele insteek was om de webcasts vooral te richten op de basis, ter ondersteuning van wat zwakkere / minder voorbereide student. Door in een filmpje een vrij basaal concept als put-call-parity uit te werken, kan op college dat sneller afgedaan worden.
Tijdens de productie merkte ik echter dat het nog niet zo makkelijk is om de zaken eenvoudig te houden. Ook een simpele combinatie van twee opties kan juist om complexe redenen gemaakt worden. Bij nader inzien was dit ook helemaal geen ramp; immers, ook de sterkere studenten doen er goed aan de webcasts te bekijken, en dat zullen ze alleen doen als er voor hen ook wat te halen valt. Combineren is dus zo gek nog niet! Zo lang het maar geen middelmaat wordt, want dan gaan we aan de oorspronkelijke doelstelling voorbij. De uiteindelijke keuze is dan ook geworden dat er 6 webcasts zijn gemaakt die vrij basaal zijn ingezet (niet per se makkelijk, maar ‘basaal’ als in ‘gericht op de basis’) en dus ook zonder al te veel parate voorkennis te volgen zijn, en één voor een gevorderd onderwerp, maar dat alle 7 een paar elementen bevatten die juist een brug maken naar de andere doelgroep.

Keuze 2: techniek

Of moet ik zeggen: de keuze tussen schoonheid of utiliteit? Feit is dat een geluids- of beeldkwaliteit die een jaar of 5 geleden prima leek, nu toch wat bedenkelijk overkomt. Jan-en-alleman vlogt inmiddels waardoor het een simpel trucje lijkt, maar de beeldvorming wordt vooral bepaald door de kleine minderheid die dit zeer serieus en – zo vermoed ik althans – met forse inzet van middelen aanpakt. De keuze is dan ook hoeveel tijd en energie je als docent in de techniek wilt steken.

Om een voorbeeld te noemen: geluidskwaliteit is van groot belang, en er zijn verschillende manieren om die goed te krijgen. De meest drastische oplossing is met een studio te werken. Ideaal om omgevingsgeluid te voorkomen, wellicht met iemand direct aan de knoppen, maar een stuk minder flexibel (moet gepland worden, om te beginnen). Makkelijker is het om achteraf de ergste zaken te verhelpen: slechte stukjes weggooien, en Camtasia heeft bijvoorbeeld algoritmes die structureel omgevingslawaai uit je opname halen; ICTO had nog wat krachtigere varianten daarvan.

Of nog een: Derivaten strategiën zijn bij uitstek geschikt voor screencasts omdat de elementen als LEGO-blokjes opgebouwd kunnen worden. Dat kan natuurlijk in volledig 3D, met leuke effecten. Een collega had bij een presentatie zelfs een HTML-gebaseerd project dat er best bruikbaar uitzag. Aan de andere kant, zelfs dan kost het de nodige uren dat op te zetten, je de software eigen te maken en de juiste elementen te programmeren, etc. etc. Hoewel visueel niet heel spannend, kan je met het simpele Powerpoint ook een heel eind komen als je lijnen en vlakken wilt stapelen.

Uiteindelijk worden dit soort keuzes vaak voor je gemaakt (zie ook keuze 3). Een webcast die de boodschap overbrengt en waarbij de productiekwaliteit niet afleidt van die boodschap is effectiever dan geen webcast. De keuze is dus meer wat binnen de tijd en de technische mogelijkheden haalbaar is. Dus in dit geval toch Powerpoint, geen studio, maar wel beide sets algoritmes. Het doel is niet de koning van Youtube te worden, maar een bestaand vak te verbeteren. Wel nu, dat is gebeurd. Een degelijke webcast die naar de studenten gaat is beter dan een uitmuntende die nooit af is.

Keuze 3: tijdspad

Deze grassroot was bedoeld als een snel project. Het vak waarvoor de webcasts bedoeld zijn, werd immers al in april/mei gegeven. Dat was een duidelijke deadline, en hoewel een grassroot-grant wat tijd vrijspeelt, bleef die tijdsdruk. De meeste webcasts zijn op tijd af en op Blackboard gezet, maar de bekroning, een (of twee) webcasts die ook een opgave met een complexe strategie uitwerkt, is er bij in geschoten. Die zal na de zomer alsnog worden gemaakt; in november is er een vak voor een ander programma, maar met sterk overlappende inhoud.

Het grote voordeel van webcasts is dat ze ook individueel nuttig en bruikbaar moeten zijn. De studenten kregen niet alles waarop ik gehoopt had, maar wel veel materiaal met meerwaarde. Dat kan prima bij een volgende gelegenheid aangevuld worden. Een keuze voor uitstel, maar geen afstel dus.

Wordt vervolgd.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s