Blog Derivatives: strategies in action

Een bijdrage van Dr Philippe Versijp

 

Dit is het tweede (en laatste) blog over mijn project ” Derivatives: strategies in action”. Het eerste, onder de titel “Keuzes, keuzes, keuzes” is hier te vinden. Dit keer een reflectie op de evaluatie en de lange termijn ontwikkelingen in het gebruik van webcasts in het onderwijs.

Evaluatie

En terugblikken doe je bij voorkeur met de studenten, want voor hen was het project bedoeld. Helaas viel dat enigzins in het water: inmiddels zijn er twee cohorten langs geweest die van de webcasts hebben kunnen profiteren, maar de mate waarin de doelen bereikt zijn, blijft lastig te bepalen.

Deels had dat te maken met een administratieve flater, deels met de lage respons van elektronische evaluaties, en in een van die twee jaren was er nog een andere ‘verstorende’ factor, maar naar mijn gevoel speelde er ook iets anders door al die ruis heen: simpelweg  een gebrek aan noviteit. De webcasts zelf waren nieuw, de aanpak binnen de webcasts was nieuw, maar ‘filmpjes’ als ondersteuning van het onderwijs is dat onderhand niet meer. De studenten waren dik tevreden met de toevoeging van de webcasts (zeker het tweede cohort had een goede collectie materiaal ter beschikking), maar het kwam bijvoorbeeld niet meer terug in de antwoorden op de open vragen naar de sterke en zwakke punten van het vak. Opmerkelijk, aangezien dit bij eerdere projecten altijd wel het geval was.

Daarom vraag ik me af in hoeverre het gebruik van webcasts en vergelijkbare methoden niet eerder een ‘hygiëne-factor’ is geworden: studenten verwachten niet anders. Sterker nog, men verwacht ook al vaak dat het hele college wordt opgenomen en ter beschikking wordt gesteld. Een webcast is toch echt iets anders, en dient een ander didactisch doel dan een opgenomen hoorcollege, maar in termen van uren beeldmateriaal kan het laatste natuurlijk snel voor gewenning zorgen.

Als die hypothese zou kloppen (tip: tuig een stevige evaluatie van je project op, over meerdere jaargangen!), dan zijn de ontwikkelingen aan de kant van de studenten weer eens sneller gegaan dan aan de kant van de docenten. Op zich is dat niet vreemd bij technologie, maar het zou wel betekenen dat een docent die zich nog wil onderscheiden, ook echt iets indrukwekkends moet neerzetten. En dat de docent die deze vormen van onderwijs geven aan zich voorbij laat gaan, maar beter iets achter de hand heeft op een ander vlak, ter compensatie.  Dit is allerminst een oproep tot somberheid, maar we moeten wel nuchter blijven, zeker omdat ‘iets indrukwekkends’ veel investeringen vergt.

Onderhoud en verdere ontwikkeling

Mijn eerste webcasts – voor andere vakken, nu niet meer gegeven – zijn inmiddels 10 jaar oud. Sommige heb ik al over moeten zetten naar een nieuw format (de .swf bestanden waarmee ik ooit begon zijn door veel studenten alleen met grote moeite nog af te spelen). Tijd voor onderhoud dus.

De uitdaging is dan als vanouds:  de ruimte in de agenda vinden. En dat leidt tot een andere reflectie: een van de voordelen van webcasts is de efficiëntie. Je stopt er één keer veel tijd en energie in, en dan kun je jaren vooruit. Dat idee klopt als een bus, maar het heeft ook zijn grenzen. Deels ingegeven door de techniek, deels doordat vakken veranderen. De noodzaak tot onderhoud is iets om bij een meerjarenplanning rekening mee te houden, en tegelijkertijd bied het ook kansen: eigenlijk is de meest optimale situatie om webcasts in te zetten niet per se een vak dat vele jaren hetzelfde blijft. Een jaar of 3 is al genoeg – helemaal niet zo lang dus.

Dan komt er toch rendement uit, en is het dankbaar werk – waar ik ook na dit project graag mee door ga.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s