Blog: Grassrootprogramma Zichtbare Leerlijnen Creator

Blog van Ilja Boor over het Grassrootprogramma Zichtbare Leerlijnen Creator.

De eerste stappen in het Zichtbare Leerlijnen Creator programma

Vol enthousiasme zijn we begonnen met het ontwikkelen van de interactieve webapplicatie ‘Zichtbare Leerlijnen Creator’ die in één oogopslag de opbouw van een leerlijn en de samenhang tussen kennis en vaardigheden die binnen een leerlijn aan bod komen visualiseert. Voor het maken van deze applicatie hebben we als basis de Zichtbare leerlijnen webtool die is ontworpen aan de Universiteit Utrecht (Wijngaards, L.D.N.V; Veenhoven, J. in Conference Proceedings. The Future of Education 2016 (LibreriaUniversitaria Edizioni, 2015); https://www.uu.nl/onderwijs/leerlijnen) gebruikt. De eerste vervolgstap die we hebben gemaakt is een conceptversie maken waarin de opbouw van de leerlijnen kan worden weergegeven volgens de taxonomie van Bloom op alle drie domeinen: cognitief (herziene versie; hoofd), psychomotorisch (handen) en affectief (hart) (zie figuur 1).

Zichtbare Leerlijnen 1

Figuur 1: Taxonomie van Bloom met drie domeinen. Dit gefundeerde complete didactische model (cognitief, psychomotorisch en affectief) wordt gebruikt om complexiteit en opbouw in niveau van de vakleerdoelen en leerlijndoelen weer te geven. In één oogopslag kan nu duidelijk worden gemaakt wat de leerlijnleerdoelen zijn en dat beheersingsniveaus toenemen gedurende de leerlijn.

Vervolgens hebben we een conceptversie gemaakt waarin wordt weergeven welke vakleerdoelen koppelen aan welke leerlijndoelen en welke leerlijndoelen koppelen aan welke eindtermen (zie onderstaande figuur).

Zichtbare Leerlijnen 2

Figuur 2: Overzicht leerlijn. Als voorbeeld is het vak Celbiologie (links) waarin zowel de leerlijnen Moleculaire Celbiologie (middenboven) als Kritisch en Creatief denken (middenonder) aan bod komen. De domeinen met beheersingsniveaus van de vakleerdoelen en leerlijnleerdoelen worden weergegeven met Bloom-iconen. De vakleerdoelen zijn verbonden met de desbetreffende leerlijndoelen die op hun beurt weer worden gekoppeld aan eindtermen (rechts). Verder is in dit vak per leerdoel de werkvorm waarmee het leerdoel behaald kan worden en de manier waarop dit leerdoel getoetst kan worden aangegeven. Op deze manier is ook efficiënt en overzichtelijk de constructive alignment (Biggs, J. B. & Tang, C. S. Teaching For Quality Learning At University. (2011)) zichtbaar gemaakt.

Op dit moment zijn we bezig met het omzetten van deze conceptversie naar een bètaversie. Wordt vervolgd…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s